Friday, November 8, 2013

orang yang lupa diri

Baru-baru ni, aku kerap scroll up, scroll down tengok senarai kawan-kawan dalam whatsapp tu. Sebab aku save nama orang lain, tapi keluar muka orang lain. Jadi bila investigate, kawan aku tu dah tukar nombor pun. Nombor lama, lelaki cina yang pakai. Sebab tu aku pelik sangat.

Masa scroll tu jugak, perasan orang tu. Mula-mula buat tak kisah, tapi bila perasankan status dia yang macam berbunga-bunga tu, terasa sesuatu di hati. Mula-mula ok lagi perasaan tu, lama-lama terasa panas hati pulak. Lagi-lagi bila orang tu letak gambar barang kemas, dua tiga hari lepas tu, berkepuk-kepuk duit.

Orang tu, update status macam ni,

13/12/13 one step for a new life, new status and a new family (<3 i="">

Aku, bukan nak cemburu. Sungguh, takda. Orang tu nak kawen dengan siapa pun, aku memang tak cemburu lansung. Walaupun sebulan lepas, orang tu sibuk update bergambar dengan perempuan lain. Aku tahu, dia bukan perempuan yang sama sebab seorang kurus dan seorang lagi chubby. Lebih menyerupai shira (aku pernah mention pasal shira sebelum ni). Dan kalau betul shira sekali pun, sungguh aku tak kisah. Malah, aku rasa lebih baik mereka bersama berbanding orang tu bersama dengan perempuan lain. Sebab, aku pun dah kenal shira tu macamana. Sesuai, sesuai sangat. Kalau la pula perempuan lain yang menjadi pilihan orang tu, perempuan tu akan mendapat simpati aku yang sangat tinggi sebab perempuan tu bakal diserang penyakit makan hati sepanjang perkahwinan. 

Aku masih harapkan orang tu dah berubah, insaf apa yang orang tu pernah buat supaya apa yang aku teka, apa yang aku fikirkan tu, salah. Biar aku meraih dosa atas apa segala tuduhan tapi jauh di sudut hati, aku tahu orang tu tak pernah berubah dan tak pernah puas.

Aku rasa panas hati, bila ternampak-nampak gambar duit yang berkepuk-kepuk tu, panas hati bila ternampak-nampak gambar barang kemas. Yang mungkin akan diberikan pada bakal isteri orang tu. Kenapa orang tu bila ada duit, tak ingat nak bayar hutang dia kat aku. Kenapa jawapan yang aku dapat selepas aku tanya orang tu pasal duit, jawapan yang mengarut. "Saya ada masalah ni, awak tak faham".

Kepala tonjol kau aku tak paham. Aku memang tak paham la kalau kau menipu macam tu. Masalah kau ni, sebab nak kawen. Atas sebab apa kau taknak berterus terang yang kau nak kawen. Dan atas sebab apa kau berat sangat nak bayar hutang tu. Lima kali bayar RM100 pun aku tak kisah la asal kau lunaskan hutang kau tu. 

Aku takut kalau taknak halalkan duit hutang tu, sebab aku memang takda hak. Lagi-lagi kalau duit tu dah jadi darah daging kau. Itu hak Tuhan nak halal haramkan duit tu. Tapi aku tau, duit tu memang tak berkat sebab kau menipu aku bermacam-macam. Tuhan yang tahu, keadaan aku selepas aku berkenalan dengan kau tu macamana.

Beb, tolongla. Dalam ati aku ni, dah berkali-kali aku mencarut kat kau tau. Jangan sampai aku mencarut dan maki kau depan-depan. Kau memang tak reti malu kot?


No comments:

Post a Comment