Thursday, May 19, 2011

yin yang

Dulu-dulu, aku mesti cepat jatuh hati dengan seseorang yang share minat dan hobi yang sama dengan aku, lagi-lagi pasal bab makanan. Konon-konon dah ada teman yang ngam untuk bawak makan sama.

Masa berkenalan dengan si dia tu, aku dapat tahu, si dia bukan la orang yang ada minat dan hobi yang sama dengan aku masa tu. Contohnya, bab apa yang aku suka makan, dia tak pernah makan dan tak lalu nak makan (sushi), kalau aku ni sibuk nak masuk shopping mall, nak window shopping bagai, si dia plak jenis merayau atas jalan raya dengan keta. Kalau aku ni suka berjalan dari KLCC ke nasi kandar pelita, dia tu pula sanggup naik keta dari KLCC ke nasi kandar pelita tu. Memang jenis bertentangan sangat.

Tapi, orang tua-tua kata, belajar menerima dan mencintai kelemahan orang lain, bole buatkan kita happy dengan hubungan tu, tapi jangan la sampai benda yang tak logik di akal pun nak belajar mencintai.....

Jadi, aku cuba terima yang si dia tak suka pegi mall, dan akhirnya ianya bagi kebaikan untuk aku. Iaitu fikir dulu dan buat bajet+list kalau betul-betul nak pegi shopping mall. Kalau nak beli sandal, pegi beli sandal je. Jangan nak tengok benda lain. Alhamdulillah, poket aku agak ok sikit.

Si dia pula suka tengok wayang. Wayang dah tentu dalam mall kan. Kalau pegi dengan si dia, nak tengok wayang, terus pegi kat wayang, takda rayau ke tempat lain. Wuuhuuuu! Save hampir 50% dari terbelanja keluar. Ngeh3!

Dan si dia pun, belajar terima minat aku, lagi-lagi pasal makanan. Sebab aku ni suka makan. Walaupun dia tak suka makan sushi, tapi dia sanggup teman aku makan sushi dan untuk amik ati aku, dia pun makan sushi yang berasaskan telur atau ayam. Selamat katanya... Heee..

Sebenarnya bergantung kat individu tu sendiri, untuk belajar menerima dan mencintai atau nak tolak bulat-bulat apa yang pasangan kita minat. Ini bukan sekadar minat, tapi mesti libatkan sekali dengan perangai pasangan.

Kalau dia suka mengusik, janganla kita ni pun serius sangat. Try be cool dan sikap terbuka sikit. Tolerate apa yang patut. Kalau dia suka marah-marah, biarlah kita ni pun jadi manja bertempat untuk redakan marahnya.. Bukannya jadi minyak untuk bertambah marak.

Cinta ini ibarat Yin Yang. Saling melengkapi.

Apa yang penting.... KERJASAMA!





P/s: bagus jugak cogan wonderpets ni. ;)

No comments:

Post a Comment