Sunday, September 4, 2011

True Color

Bila si dia cakap yang si dia nak kawan dengan aku balik, nak mulakan balik proses berkenalan, aku rasa tempoh perkenalan kami dah cukup untuk buat si dia mengenali aku hampir 100%. Sebab dengan si dia, aku selalu tunjukkan true color aku. Which mean, aku tak pernah nak berlakon atau pura-pura depan dia.

Dan tentang diri dia pun, aku dah kenal hampir semuanya. Dari sebaik-baik perangai dia sampaila seburuk-buruk perangainya. Dan aku setiap hari cuba belajar untuk menerima segalanya tentang dirinya.

Kenapa si dia tak boleh buat benda yang sama.

Aku tahu, jarak yang membuatkan hubungan kami semakin jauh. Sebab-sebab yang dia bagi aku tu, cumala anak-anak kepada punca sebenar kami renggang. Dulu kami selalu berdua kemana-mana. Makan bersama-sama, aku selalu teman dia buat kerja, si dia teman aku jumpa kawan-kawan aku, begitu juga sebaliknya. Kami selalu tengok wayang sama-sama, aku jaga dia masa dia tak sehat. Dan kalau masing-masing merajuk di depan mata, pujukan tak ditangguh sehingga satu-satu masa dan terus boleh bergurau senda..

Sekarang, kami berdua jauh. Masing-masing sunyi, tiada teman disisi. Tiada teman untuk bermanja dan teman untuk share cerita serta masalah. Jadi, semua isu berbangkit.

Aku lebih suka kalau berkenalan dalam alam perkahwinan. Insya-Allah, tak ada kekangan dan rintangan lagi dari famili dan orang lain. Sebab masa tu, hubungan kami sudah halal dan sudah tentu aku pun taknak berjauhan lagi dengan si dia. Dapat tinggal sebumbung sebilik sekatil dengan dia.

Dan sebagai isteri tika itu, aku dah tak boleh sebarangan ikut kata hati tanpa berbincang dengan si dia. Sebab nanti, apa jua keputusan, dibuat atas kepentingan bersama, kepentingan aku dan dia. Bukan lagi kepentingan aku seorang.

Tapi, itu semua cuma pendapat aku..

Tepuk sebelah tangan, tak akan berbunyi...

No comments:

Post a Comment